بی واژه های قلم یک خزنده
بی واژه های قلم یک خزنده

بی واژه های قلم یک خزنده

https://t.me/limbolurker

روز 388: یلدای شما، کریسمس آنها و زندگی ما

کاملا بی مقدمه: مراسم جمعی این چنینی مال پر کردن خلاء شکست ها و بی معنایی های زندگی مان هست...


این جمله به این معنا نیست که مراسم جمعی این چنینی همه بی فایده و زشت هستند. نه! اتفاقا فوق العاده خوشگل و با فایده هستند. فایده اش را هم همین بالا گفتم. تمام اینها فرصت هایی هستند برای اینکه فراموش کنیم چقدر بازنده ایم. اینکه در اوج فلاکتمان بخندیم! اینکه یک اتفاقی که هیچ ربطی به ما ندارد می تواند در زندگی ما یک ارزش حساب شود!


می دانم الان دارید منفجر می شوید از جمله ها و عباراتی نظیر "چقدر منفی نگر" و "چقدر مسخره" و "زندگی اینطوری که می گی نیست" و " اصلا شب یلدا و کریسمس این معنا رو نمی دن" و ... همه ی اینها را می دانم و نیازی نیست دوباره به من متذکر بشوید این جمله ها را. به خودتان هم متذکر نشوید. برای یک بار هم که شده گاردتان را بیاورید پایین و خیلی خنثی به این نوع جشن ها فکر کنید. به این مراسم، به این لحظه ها.


اگر کار مهم و جذابی برای انجام دادن داشته باشید و زمان انجام دادنش مقارن با این جشن ها بشود، کدامیک را انتخاب می کنید؟ اگر برنامه تان از مدت ها پیش فیکس شده باشد برای این شب، اگر که زندگی تان به کار و درس بگذرد و شبها زمانی برای قهوه خوردن و کتاب خواندن باشد، اگر زندگی تان برای خودش چارچوب مشخصی داشته باشد و دقیقه به دقیقه اش صاحب داشته باشد، باز هم زور می زنید و تلاش می کنید که معنایی جدید با این رخداد بیرونی واردش کنید؟ تازگی ها که مد شده مردم جو گیر ما کریسمس را هم جشن می گیرند!


من نمی گویم دور هم جمع شدن و بگو بخند در این شب احمقانه هست. نه... کسی که دوست دارد هر از چندگاهی با جمعی از دوست و آشنا بنشیند و وقتی بگذراند، این شب هم مثل همه ی شب های دیگر فرصتی خواهد داشت تا خوشی بگذراند. ولی اینکه بخواهیم صرف یلدا بودن این شب،‌تبریک بگوییم و تلاشی کنیم که با همدیگر باشیم "چون امشب یلداست" ، اصلا توجیهی پشتش ندارد.


لطفا تز حفظ ارزش های فرهنگی ایران را هم نزنید که خودتان می دانید جواب من چیست! از یلدا فقط هندوانه خوردن و تخمه شکستنش را می خواهیم حفظ کنیم و از کل فرهنگ ایران یلدایش را. اگر می خواهیم سنگ چند هزارسالگان را به سینه بزنیم و از هدیه شان حراست کنیم، بد نیست نگاهی هم به منش زندگی شان بیاندازیم. چیزی که حداقل در کتب تاریخی می خوانیم ذره ای شباهت به آن چه که الان هستیم ندارد. و این هست که حرص من را بیشتر از همه در می آورد!‌اینکه یلدا را دور هم بنشینیم و فکر کنیم که فرهنگ ایران را حفظ کرده ایم. مشکل چیزی دیگر است و از جایی دیگر است و ما باید قبل حل مساله، صورت مساله را بدانیم.


خلاصه که یلدای نداشته تان و نداشته مان مبارک. کریسمس هم مبارک آنوری ها! عید نوروز را هم به منوال همیشگی تبریک خواهیم گفت و تبریک خواهیم شنید، و روز زمین ها و ولنتاین ها و مهرگان ها و هزار جشن دیگر که به ما ربط دارد یا ندارد. خوش بگذرانید و استراحت کنید تا نفس تازه ای برای زندگی کردن داشته باشید. اما بدانید با این کارها هیچ قدم مثبتی برای فرهنگ کشورتان بر نداشته اید! لطفا توهم برمان ندارد. اگر می خواهیم ساده زندگی کنیم، ساده هم فکر کنیم. اینطوری خیلی بهتر است که تکلیفمان با خودمان معلوم باشد.


امضاء: خزنده ی زمستانه  

نظرات 5 + ارسال نظر
سحر چهارشنبه 2 دی 1394 ساعت 08:37

من این مراسم رو دوست دارم، اما از چسباندن معناهای فرهنگی و اطوارهای اونجوری خوشم نمیاد؛ اساسا از اینکه عادت کردیم هی بگیم وای ما چنین و چنان بودیم و فلان تمدن و فرهنگ رو داشتیم، خوشم نمیاد. به نظرم چون می خوایم واقعیات موجود رو انکار کنیم، مدام به گذشته پناه می بریم، بابا بپذیریم دیگه، گذشته ی ما هم همین بوده که الان هست!

جی کوییک سه‌شنبه 1 دی 1394 ساعت 14:01

والا ما که هدفمون حفظ سنت ها نیس! بچه ها مونو میبینیم خوبه.ازبزرگا دور میشه آدم زندگی بهتره
حافظ م میخونه آدم خرکیف میشه
"ای آفتاب آینه داد جمال تو"

خوبه از همینا که می گی خوبه. نه بیشتر!

برنا سه‌شنبه 1 دی 1394 ساعت 08:29 http://Www.newday2014.blogsky.com

موافقم

نه؟!

manic man سه‌شنبه 1 دی 1394 ساعت 01:38 http://Manicman.ir

جالب بود حرفت. البته خودم هم گاهی اوقات نظررم باهات یکی هستش ولی...
من به اینجور مراسم ها و سالگردا به چشم یه check point نگاه میکنم. کلا دوست دارم هر چند وقت یه بار یکی از ایناا باشه تا یکم راه جلوم مشخص شه. یه جورایی رسیدن بهشون هیجان داره. مثلا اینکه بدونی قراره وسط این هفته بری یه مهمونی یا چند نفر رو که دوست داری بیان پیشت هیجان داره دیگه.
ازز اون طرفم روز بعدش میشه یه شروع جدید.

چک پوینت ها همیشه هستن. حتی خیلی چک پوینت ها شخصی ان. قبولی توی دانشگاه، تاسیس وبلاگ، ملاقات کسی... ماجرا فقط و فقط سر اهمیت دادن به مراسم بخاطر جنبه ی فرهنگیشونه، اون هم به این شکل! حالا اگه واقعا نهاد مشخصی، آدم خاصی یا گروهی سعی کنن یه کار فرهنگی انجام بدن باز بحثش جداس.

میدیا سه‌شنبه 1 دی 1394 ساعت 00:41

موافقم آقا موافقم

باش آقا باش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد